Online tentoonstelling – Bewonderd en verguisd: leven en werk van Snouck Hurgronje

Christiaan Snouck Hurgronje (1857-1936) is bekend als islamoloog, auteur van het boek Mekka, bestuurder in Nederlands-Indië voor de Nederlandse regering en hoogleraar in Leiden. Wim van den Doel publiceerde in 2021 een biografie van Snouck Hurgronje. Onlangs verscheen de vertaling van de biografie in het Bahasa Indonesia voor het Indonesische publiek. Van de Doel maakte ter gelegenheid hiervan een online tentoonstelling, met daarbij veel aandacht voor Snoucks tijd in Nederlands-Indië, het huidige Indonesië.

Snouck en Van Heutsz op bivak

Snouck Hurgronje in Nederlands-Indië

Snouck Hurgronje was een domineeszoon, die in Leiden de islam bestudeerde. Hij promoveerde in 1880 op Het Mekkaansche feest en bezocht de belangrijkste bedevaartsplaats in de islam zelf in de jaren daarna. Dit resulteerde in zijn meesterwerk Mekka, een studie met bijbehorende plaatwerk waarin de eerste westerse foto’s van Mekka werden gepubliceerd. In 1889 vertrok Snouck naar Nederlands-Indië om daar de islam te bestuderen. Hij werd de belangrijkste adviseur van de Nederlandse koloniale regering over de islam. In die functie raakt hij ook betrokken bij de gewelddadige Atjehoorlog. Al deze gebeurtenissen komen aan bod in de online tentoonstelling, evenals Snoucks privéleven en zijn tijd als hoogleraar in Leiden.

Biografie

‘Bewonderd en verguisd’, zo is de tentoonstelling getiteld. Bewonderd om zijn grote kennis en gedrevenheid maar bekritiseerd vanwege zijn nietsontziende beleid in Nederlands-Indië en zijn veeleisende karakter als leermeester voor zijn studenten. Nu de biografie van Wim van den Doel in het Indonesisch is vertaald komt veel informatie over Snouck beschikbaar voor het Indonesische publiek. Ook deze tentoonstelling wil daaraan een bijdrage leveren. Voor zijn onderzoek baseerde Van den Doel zich op de vele documenten (archieven, briefwisselingen) in de collecties van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV).