Hoe gebruiken documentairemakers nieuwe technologieën in hun werk

CADS-docent Sander Hölsgens is een van de initiatiefnemers van het NWO Smart Culture Project Documenting Complexity (projectnummer CISC.KC.212). Dit project onderzoekt hoe en waarom geëngageerde documentairemakers nieuwe technologieën gebruiken in hun werk. Een van de uitkomsten van dit project is de serie 'In Whose Name?' die deze week is gepubliceerd op het Fieldsights platform van de Vereniging voor Culturele Antropologie.

Co-creatie

De serie In Whose Name? onderzoekt hoe antropologen en kunstenaars samen met hun gesprekspartners komen tot het verbeelden van de diversiteit aan ervaringen, perspectieven en leefwerelden. Hölsgens werkte tijdens zijn veldonderzoek met veel makers samen om hun perspectieven te kunnen visualiseren. Hölsgens: "De focus van het onderzoek verschoof steeds meer van de nadruk op technologie naar verschillende vormen van maken en samenwerken. Ik vroeg vijf antropologen, kunstenaars en collectieven om kritisch na te denken over samenwerkingen en co-creatie, met dit forum als resultaat."

16mm-film begraven in radioactieve grond

Voor het forum nodigde Hölsgens verschillende makers uit, die hier elk op radicaal verschillende manieren mee omgaan. Assistent-professor Andrew Littlejohn is een van hen. Hij gebruikt al jaren chemicaliën in zijn werk. Hölsgens: "In plaats van de tradities van auteurschap in het filmmaken te volgen en een film helemaal zelf in elkaar te zetten, begroef Andrew een rol 16mm-film op zo'n tien mijl van de kerncentrale van Fukushima Daiichi. De radioactieve ionen hielpen hem om een etnografische film te produceren." Het resultaat van dit experiment is te zien in de korte film Disintegration Stars en het bijbehorende essay.

Het oprekken van samenwerkingen

Naast Andrew Littlejohn nodigde Hölsgens ook visueel antropologe Lana Askari uit om een stuk in te zenden. Zij vraagt zich af hoe haar diaspora-ervaring als uitgangspunt kan dienen voor co-creatie en samenwerking. Antropologen Isabelle Carbonell, Anna Tsing en Yen-Ling Tsai richten zich in hun werk op menselijke/niet-menselijke relaties. Hölsgens "Met deze serie probeer ik het idee van samenwerking op te rekken en te verdiepen."

Bekijk de volledige serie In Whose Name? en de film Disintegration Stars van Andrew Littlejohn.

Documenting Complexity is een samenwerkingsverband tussen de Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool Utrecht, WORM, VersPers, Beeld en Geluid, en MU Hybride Kunsthuis.