Online tentoonstelling - Rembrandt and Leiden University

Rembrandt is misschien wel de bekendste Nederlandse kunstenaar ooit. Deze tentoonstelling concentreert zich op zijn Leidse tijd, de jaren 1606 tot 1631. In 'Rembrandt and Leiden University' ziet u een aantal documenten die onmisbaar zijn voor onze kennis van Rembrandts leven, waaronder een niet eerder gepubliceerd archiefstuk. Daarnaast wordt een selectie uit het vroege etswerk getoond dat in de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) wordt bewaard en een aantal werken van tijdgenoten met wie Rembrandts leven nauw verbonden was, zoals zijn leermeester Jacob van Swanenburg, zijn collega en vriend Jan Lievens en zijn medewerker Jan Gillisz. van Vliet.

De kunstenaar

De positie van Rembrandt binnen de geschiedenis van de Nederlandse kunst is onbetwist. Aandacht en waardering voor zijn persoon en zijn werk zijn altijd groot gebleven. Ook vandaag de dag weten tentoonstellingen van zijn werk nog steeds grote hoeveelheden publiek te trekken. Bijvoorbeeld nieuwe toe- en afschrijvingen, het opduiken van onbekende werken en  nieuwe feiten over het leven van de kunstenaar kunnen steevast op belangstelling van de media rekenen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat kunstinstellingen over de wereld hun Rembrandts koesteren, zo ook de UBL.

Een nieuw document

In 2019 werd in de archieven van de universiteit een nieuw document gevonden, de herinschrijving van Rembrandt als student aan de universiteit. Wat de precieze betekenis van dit document is wordt in de tentoonstelling uitvoerig uiteengezet. Deze spectaculaire vondst werpt een nieuw licht op Rembrandts (mogelijke) vorming aan de Leidse Universiteit.

Rembrandt in de Universiteitsbibliotheek

De Universiteitsbibliotheek was in Rembrandts tijd nog een bescheiden instituut, maar inmiddels is de UBL uitgegroeid tot de Universitaire Bibliotheken Leiden, bewaarplaats van miljoenen boeken, handschriften, prenten, tekeningen, foto’s, kaarten en kilometers aan historisch archief. Hiertoe behoort ook een omvangrijke collectie prenten en tekeningen van vooral Nederlandse kunstenaars, onder wie Rembrandt. De Leidse Rembrandtcollectie bestaat uit tekeningen en prenten van Rembrandt en zijn leerlingen, anonieme tekeningen uit zijn omgeving en een groot aantal prenten dat door anderen naar schilderijen en tekeningen van Rembrandt werd gemaakt, tot in de negentiende eeuw toe.

In de publicatie Rembrandt en de Universiteit Leiden bespreken Jef Schaeps, conservator Prenten en tekeningen en Mart van Duijn, conservator Westerse handschriften en archieven, een selectie van Rembrandts werk in de collecties van de Universiteit Leiden: bronnen, documenten, etsen en tekeningen – waaronder de herinschrijving. Zo schetsen zij een beeld van Rembrandts Leidse tijd, vanaf zijn geboorte in 1606 tot aan zijn vertrek naar Amsterdam in 1631.

Het boekje is te bestellen in de boekhandel en voor €12.50 te koop bij Leiden University Press.