Eigen journaal voor dichter Willem Bilderdijk

Op vrijdag 18 december – zijn sterfdag – stond dichter Willem Bilderdijk (1756-1831) centraal in het online Bilderdijk-journaal van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) en de werkgroep Vereniging ‘Het Bilderdijk-Museum’. In het Bilderdijk-journaal lieten experts, liefhebbers en studenten hun licht schijnen over de collectie, het werk en de persoon Bilderdijk. Met de opening van de Bilderdijkkamer in het Academiegebouw werd de verhuizing van de collectie Bilderdijk naar Universiteit Leiden feestelijk gemarkeerd en keerde Bilderdijk terug naar zijn zo geliefde Leiden.

Bilderdijk-journaal terugkijken

Kijk hieronder het online Bilderdijk-journaal terug. U hoeft alleen uw geluid aan te zetten en de onderstaande video te starten.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Programma

Het Bilderdijk-journaal werd gepresenteerd vanuit Studio UB door Rick Honings, Scaliger-hoogleraar aan de Universiteit Leiden en voorzitter van de Werkgroep Vereniging ‘Het Bilderdijk-Museum’, en Olga van Marion, universitair docent Vroegmoderne Nederlandse letterkunde in Leiden.

In het Bilderdijk-journaal komen de volgende items op locatie aan bod:

• Mart van Duijn, conservator na-middeleeuwse handschriften en archieven, vertelt over de ontsluiting van de collectie Bilderdijk en het belang van de collectie voor onderzoek en onderwijs.
  • Rector magnificus Carel Stolker opent officieel de Bilderdijkkamer in het Academiegebouw en laat de Bilderdijkkamer zien, die sfeervol is ingericht met Bilderdijkiana.
  • Neerlandicus Peter van Zonneveld gaat terug naar de jaren zeventig en vertelt over zijn vriendschap met Boudewijn Büch, hun gezamenlijke Bilderdijk-passie, briefwisseling en re-enactments.
  • Singer-songwriter en Leids alumna Eveline de Bruin bezingt haar fascinatie voor Bilderdijk in een door haar geschreven Bilderdijk-lied.
  • Studenten Nederlands Katja van Rooten, Joshua Snijders en Joris Geene vertellen over hun favoriete passages uit het oeuvre van Bilderdijk en wat hij anno 2020 voor hen betekent.
  • Lotte Jensen, hoogleraar Nederlandse literatuur- en cultuurgeschiedenis aan de Radboud Universiteit, gaat in op het dichterschap van Bilderdijks tweede vrouw Katharina Wilhelmina Schweickhardt.

Collectie Bilderdijk

De Werkgroep Vereniging ‘Het Bilderdijk-Museum’ heeft haar collectie Bilderdijk in permanent bruikleen gegeven aan de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde (MdNL). Deze collectie sluit goed aan bij de collectie Bilderdijkiana van de MdNL, die wordt beheerd door de UBL. Door de bruikleen is een bijzonder rijke collectie boeken, brieven, documenten, kunstwerken en objecten met betrekking tot de dichter, advocaat een veelzijdige geleerde dichter Willem Bilderdijk (1756-1831) en diens tijdgenoten voortaan op één plek raadpleegbaar. De collectie van Vereniging ‘Het Bilderdijk-Museum’ was eerder in beheer bij de Vrije Universiteit Amsterdam.