Gedigitaliseerde manuscripten, oude drukken, foto’s en kaarten Zuidoost-Azië beschikbaar in Digital Collections

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft manuscripten, oude drukken, foto’s en kaarten van Zuidoost-Azië beschikbaar gemaakt via Digital Collections. Daarmee is een deel van de Leidse collecties op het gebied van Zuidoost-Azië digitaal beschikbaar voor onderwijs, onderzoek en het belangstellende publiek. Vanwege copyright bepalingen zijn niet alle stukken online beschikbaar, maar deze kunnen (na de corona-maatregelen) op de leeszaal Bijzondere Collecties in de Universiteitsbibliotheek worden bekeken.

Manuscripten, tekeningen en oude drukken

De UBL beheert een grote verscheidenheid aan Indonesische en Zuidoost Aziatische manuscripten, waaronder de Panji manuscripten en het epos La Galigo, welke samen met de autobiografie van prins Diponegoro zijn opgenomen in het Memory of the World Register van UNESCO. De collectie Balinese tekeningen, verzameld door H.N. van der Tuuk (1824-1894) en de collectie Aceh Books kunnen eveneens in Digital Collections. worden geraadpleegd. Verder zijn de collectie (Sino-) Maleise populaire fictie van de late negentiende eeuw tot de jaren vijftig en collectie Zuidoost-Aziatische popsongs beschikbaar In de loop van 2020 worden de collecties afwrijvingen en papieren afdrukken van Oud-Javaanse en Sanskrietteksten in Digital Collections aangevuld.

Balinese narratieve afbeelding uit de 19e eeuw
Karna talks to Sakuni - Or 3390 153

Fotografie

De collectie Fotografie van Zuidoost Azië in Digital Collections bevat fotoalbums, foto’s, glasnegatieven, glaspositieven en dia’s over het leven in de regio, van circa 1850 tot 1950. Het betreft zowel commercieel geproduceerde reportages van beroemde professionele fotografen, waaronder de meest complete collectie van het fotografisch atelier Woodbury & Page en negentiende-eeuwse fotografen, zoals Kassian Céphas, Isidore van Kinsbergen, J.A. Meessen en Lambert & Co. Daarnaast geven gedigitaliseerde familie- en reisalbums een meer intiem tijdsbeeld. Recent is de collectie Edwards, bestaande uit negentiende- en vroeg twintigste-eeuwse fotografie, verworven. De collectie omvat foto’s van Nederlands-Indië en het vasteland van Zuidoost-Azië, waaronder Singapore, Birma, Penang en Malakka. De collectie Edwards is in de loop van 2020 raadpleegbaar in Digital Collections. Topstukken uit deze collectie zijn albums met werk van Thilly Weissenborn, O. Kurkdjian, Sachtler en C.B. Nieuwenhuis.

Afbeelding van een straat in Batavia uit de Leiden Digital Collections
Straat in Batavia (KITLV 1400411)

Kaarten

De collectie Cartografie van Zuidoost Azië betreft met name gedigitaliseerde kaarten van Nederlands-Indië uit de negentiende en twintigste eeuw. Belangrijke deelcollecties betreffen de collectie Dutch Colonial Maps KIT en de collectie Maps (KITLV). De kaarten van Nederlands-Indië in de collectie Bodel Nijenhuis uit de zestiende tot en met negentiende eeuw zijn voor een belangrijk deel gedigitaliseerd en worden in de loop van 2020 beschikbaar gesteld in Digital Collections.

Overzichtskaart van het eiland Sumatra, geproduceerd door de Topografische Inrichting te Batavia in 1908
Overzichtskaart eiland Sumatra (D C 25,10)

Via Digital Collections maakt de UBL gedigitaliseerd en digital born materiaal beschikbaar. Digital Collections bevat uitgebreide functionaliteiten zoals het zoeken in full text, het inzoomen op de beelden en de mogelijkheid om zelf beelden te downloaden. Ook kan op materiaalsoort worden gezocht, kunnen zoekacties worden verfijnd, is er een koppeling met de bibliotheekcatalogus en kan tegelijk in verschillende collecties worden gezocht. Daarnaast zijn collectiepagina’s gemaakt, waardoor collecties ook apart goed toegankelijk zijn. De gedigitaliseerde materialen zijn van duurzame links voorzien waardoor deze geschikt zijn voor verwijzingen in websites en wetenschappelijke publicaties. Voor al het gedigitaliseerde materiaal geldt een CC-BY licentie: het materiaal kan door iedereen worden gebruikt. Er wordt voortdurend door de UBL nieuw materiaal via Digital Collections toegankelijk gemaakt.