Aankoop grote collectie negentiende-eeuwse fotografie Zuidoost Azië

De Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft onlangs een grote collectie negentiende-eeuwse fotografie van Zuidoost Azië aangekocht. De collectie omvat meer dan 3.700 foto’s van Nederlands-Indië en het vasteland van Zuidoost Azië, waaronder Singapore, Birma, Penang en Malakka. De foto’s vormen een belangrijke aanvulling op de collectie koloniale fotografie van de UBL. Op woensdag 31 oktober werd een speciale publieksmiddag rond de verworven collectie gehouden. Van deze publieksmiddag kunt u onder 'programma' de afzonderlijke presentaties bekijken.

Aanvulling

De collectie fotografie Zuid- en Zuidoost-Azië van de UBL is een belangrijke bron voor sociaal-historisch onderzoek. Het werk van negentiende-eeuwse fotografen als Woodbury & Page, Kassian Céphas en Isidore van Kinsbergen behoort tot de kern van de collectie. Hun werk is beeldbepalend geweest hoe Nederlands-Indië binnen en buiten de kolonie werd getoond. Dankzij de aankoop is de collectie uitgebreid met nog onbekende beelden van deze fotostudio’s. Bijzonder zijn ook twee met de handgekleurde foto’s door de Padangse fotograaf C.B. Nieuwenhuis. Het was niet eerder bekend dat Nieuwenhuis ook ingekleurde foto’s heeft gemaakt. Daarnaast bieden de verworven afscheidsalbums inzicht in de koloniale netwerken van Europeanen met een zekere positie in de Indische archipel.

Unica en bijzonderheden

De aangekochte collectie bevat beelden die nieuwe informatie verschaffen over de koloniale overheid en Europese particulieren, zoals het album van een Nederlandse koelieronselaar in China, foto’s van het door het gouvernement gesnelde koppen op Borneo en een foto van een executie in Deli. Van groot belang is het aangekochte werk van de eerste vrouwelijke fotograaf in Nederlands-Indië, Thilly Weissenborn. Het betreft zowel foto's uit de privésfeer als uit haar werkzame leven. Materiaal uit de privésfeer is zeer gewild bij foto-onderzoekers, omdat het een oeuvre van een fotograaf meer in context plaatst. Tot slot is een ambrotypie, een portret van een Javaanse edelman uit 1858, een belangrijke toevoeging. Zeer vroege beelden zijn een zeldzaamheid in de Indische fotografie.

‘The Tilly Weissenborn pictures are a highlight at the Edwards Collection. They show some of her most striking work, for her own studio and for Kurkdjian. The sample books are also interesting because they show how her works were presented to customers, and personal photographs give a rare insight into her networks and life’.

Susie Protschky, Senior Lecturer in Modern History, Monash University, Melbourne

Publieksmiddag

Om belangstellenden kennis te laten maken met de verworven collectie werd op woensdagmiddag 31 oktober een speciale publieksmiddag in de Universiteitsbibliotheek gehouden. Experts Liesbeth Ouwehand, conservator fotografie Zuid- en Zuidoost-Azië UB Leiden, Mattie Boom, conservator fotografie Rijksmuseum Amsterdam en Susie Protschky, onderzoeker Monash University Melbourne gaven lezingen rond stukken uit de collectie. Aansluitend was er een flitstentoonstelling waar het publiek zelf de stukken kon bekijken.

(U kunt de afzonderlijke presentaties bekijken door op de links te klikken.)

Welkom door Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit

‘Introductie collectie Edwards’
Presentatie door Liesbeth Ouwehand, conservator fotografie Zuid- en Zuidoost-Azië UB Leiden

Susie Protschky - Tussendoortje: Thilly Weissenborn

‘Foto’s van Sumatra’
Presentatie Mattie Boom, conservator fotografie Rijksmuseum Amsterdam

Maartje van den Heuvel - Tussendoortje: Demonstratie tropencamera's

Mattie Boom - Tussendoortje: Vroege ambrotypie

‘The volatile tropics: Studio photography from Indonesia in the Edwards Collection’
Presentatie door Susie Protschky, onderzoeker Monash University Melbourne

Liesbeth Ouwehand - Tussendoortje: Foto Hindou Temple Boroboudour, Java

Afsluiting door Kurt De Belder

Collectie Edwards
De collectie is aangekocht van particulier verzamelaar G.A. Edwards (1947), die deze in een periode van dertig jaar bijeen heeft gebracht. De collectie is voornamelijk tot stand gekomen tijdens zijn verblijf in Indonesië, waar hij sinds de jaren zeventig op Borneo en in Jakarta in de olie-industrie werkzaam was. Zijn voorliefde voor het land en de snelle veranderingen die zich voltrokken waren voor Edwards aanleiding om zich in de visuele geschiedenis te verdiepen en op dat terrein te gaan verzamelen. De verworven collectie is door de UBL naar Edwards vernoemd.