Bibliotheek, Onderwijs, Onderzoek

Call for proposals: (digitale) bibliotheekbronnen

11 februari 2023

Elk jaar reserveert de Faculteit der Geesteswetenschappen een bibliotheekbudget van 100.000 euro voor de aanschaf van (digitale) bronnen die van belang zijn voor onderwijs en/of onderzoek van de faculteit. Wij nodigen alle medewerkers van de faculteit uit voorstellen ter besteding van dit budget in te dienen vóór uiterlijk maandag 1 mei a.s.

Eerder aangeschafte bestanden uit dit budget zijn bijvoorbeeld African American Periodicals (1825-1995) (Readex), Cambridge Archive Editions Online (Eastview), Screen Studies: platform for film (Bloomsbury) en John Benjamins tijdschriftarchieven.

Aanvraagprocedure

1. U legt uw voorstel voor aan de vakreferent voor uw vakgebied en stelt in overleg met hem/haar de aanvraag op;
  2. U legt uw voorstel voor instemming voor aan uw instituutsdirectie;
  3. U stuurt uw voorstel naar Marcel Belderbos van het faculteitsbureau (m.c.belderbos@hum.leidenuniv.nl).

De aanvragen worden besproken in de vergadering van de bibliotheekcommissie (wetenschappelijk directeuren met het faculteitsbestuur en de directie van de Universiteitsbibliotheek), die een keuze maakt.

Voorwaarden

Het bestand:

• is bij voorkeur digitaal;
  • is van groot belang voor onderwijs en/of onderzoek van de Faculteit der Geesteswetenschappen;
  • kan niet bekostigd worden uit de reguliere collectiebudgetten (=het is zeer duur);
  • is bij voorkeur breed inzetbaar binnen één of meerdere instituten;
  • kan bij voorkeur “gekocht” worden (en kent dus geen jaarlijkse licentiekosten).

Toelichting op de aanvraag

De vakreferent kan u helpen bij het opstellen van de volledige aanvraag. Vermeldt u daarin de volgende zaken:

• Titel en URL;
  • Indiener van het voorstel;
  • Vakreferent;
  • Eenmalige kosten;
  • Eventuele structurele kosten en het budget waaruit deze kosten worden gefinancierd;
  • Eventuele bijdrage vanuit een onderzoeksbudget.

Inhoud

• Omschrijving;
  • Vergelijking met andere al beschikbare bibliotheekbronnen;
  • Uniciteit binnen Nederlandse universiteiten;
  • Kwaliteitsborging van de informatie;
  • Informatietype (full text, bibliografie, databestand, naslagwerk, archief).

Motivatie

Is de aanschaf:

• van belang voor een nieuw te starten opleiding; moet daarvoor een inhaalslag gedaan worden?
  • van belang voor een onderzoeksaanvraag?
  • van belang voor een nieuw onderzoeksproject?
  • belangrijk voor de profilering van de Faculteit der Geesteswetenschappen?