Fotografie Hendrik en Paula Kerstens beschikbaar in Digital Collections

Van Golden Cake Hat, Paper Lace en Aluminium Foil tot Sunburnt en Break Arm. Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) heeft de hele serie 'Paula' van fotograaf Hendrik Kerstens & Paula Kerstens online beschikbaar gemaakt in Digital Collections. De serie bevat momenteel 73 werken en wordt jaarlijks uitgebreid. Uiteindelijk zal de hele reeks als collectie in de Bijzondere Collecties van de UBL zijn ondergebracht.

Bekijk in Digital Collections
Hendrik & Paula Kerstens, 'Hairnet', 2005, ©Hendrik & Paula Kerstens, Bijzondere Collecties, Universitaire Bibliotheken Leiden

Hendrik Kerstens (1956) maakt sinds de geboorte van zijn dochter Paula (1987) kunstzinnige fotoportretten van haar. Wat begon als een vorm van familiefotografie, waarin gebeurtenissen uit het leven van het opgroeiende meisje (een beugel, een gebroken arm, liefdesverdriet) een rol kregen, veranderde gaandeweg in een spel met historische portretkunst van de Lage Landen. Voorwerpen uit het alledaagse leven zoals een plastic zak, servet, dweil of lampenkap deden dienst als kleding of hoofddeksel en verwezen naar attributen die bekend zijn uit de portretkunst van de Lage Landen zoals die van de Vlaamse Primitieven of de Hollandse zeventiende eeuw. De collectie Hendrik & Paula Kerstens: Paula is beschikbaar in Digital Collections.

Portretreeks Paula

De portretten van Paula zijn internationale iconen geworden en de fotostudio van de Kerstens een geolied familiebedrijf. Echtgenote Anna werkt ook in het bedrijf en Kerstens fotografeert altijd zijn dochter Paula, in het licht van de historische portretschilderkunst.

Nieuwe ontwikkeling

De reeks is nog volop in productie. De Kerstens selecteren heel zorgvuldig welke portretten officieel in de serie Paula worden opgenomen. Inmiddels is Paula zelf de fotostudio aan het overnemen en zal de onderneming ook haar naam gaan dragen. Haar zelfportret, door haar geregisseerd en uitgebracht door het familiebedrijf onder haar naam, is en blijft het product. Inmiddels is ook inhoudelijk en conceptueel een nieuwe fase aangebroken. Dochter en model Paula is gaandeweg steeds meer regie gaan krijgen en nemen, zodat Paula langzaamaan het karakter krijgt van een reeks zelfportretten.

Bekijk in Digital Collections
Hendrik & Paula Kerstens, 'Golden Cake Hat', 2022, ©Hendrik & Paula Kerstens, Bijzondere Collecties, Universitaire Bibliotheken Leiden

Kerstens in UB Leiden

Sinds Universiteit Leiden in 2010 met Fotomuseum Den Haag voor het eerst een overzicht bracht van de portretreeks Paula, brengt Kerstens van ieder portret dat van Paula officieel in de serie wordt opgenomen, een exemplaar onder in de Bijzondere Collecties van de UBL. Terwijl de portretten van Paula internationaal in de vorm van monumentale ingelijste prints van soms wel 150 x 120 cm worden verhandeld, komt in de fotocollectie van Bijzondere Collecties steeds een inkjetprint van 50 x 40 cm. De portretten zijn in Digital Collections prachtig uit te vergroten en dus voor onderzoek en onderwijs goed te bestuderen. Omdat de kunstenaars nog altijd actief zijn en hun brood met de foto’s verdienen, zijn de foto’s auteursrechtelijk beschermd en in Digital Collections niet downloadbaar.

Fototentoonstelling 'Self-Reflective'

In Museum Hilversum is de tentoonstelling Hendrik & Paula Kerstens: Self-Reflective te zien. In samenwerking met de UBL brengt Museum Hilversum voor het eerst in tien jaar de kenmerkende indringende portretten van Hendrik en Paula Kerstens samen. De grote mid-career overzichtstentoonstelling geeft hiermee een reflectie op wat er in het werk van de Kerstens gaande is. Gastcurator van de tentoonstelling is Maartje van den Heuvel, conservator Fotografie van de UBL. Zij redigeerde ook het gelijknamig boek dat bij de tentoonstelling, waarin alle tot nu toe verschenen foto’s van de serie Paula zijn opgenomen, plus teksten van Van den Heuvel en Paula Kerstens zelf. Self-Reflective is een uitgave van Wbooks en is verkrijgbaar in de museumwinkel van Museum Hilversum. De tentoonstelling is tot en met zondag 25 juni in Museum Hilversum te zien.

Over Digital Collections

Via Digital Collections maakt de UBL gedigitaliseerd en digital born materiaal beschikbaar. Het platform bevat uitgebreide functionaliteiten zoals het zoeken in full-text in gedrukte werken, het inzoomen op de beelden en de mogelijkheid om zelf HD-afbeeldingen te downloaden. Ook kan op materiaalsoort worden gezocht, kunnen zoekacties worden verfijnd, is er een koppeling met de bibliotheekcatalogus en kan tegelijk in verschillende collecties worden gezocht. Via de collectiepagina’s is iedere collectie ook apart goed toegankelijk. De gedigitaliseerde materialen zijn van duurzame links voorzien waardoor deze geschikt zijn voor verwijzingen op websites en in wetenschappelijke publicaties. Voor veel van het gedigitaliseerde materiaal geldt een CC-BY licentie: het materiaal kan door iedereen worden gebruikt. Er wordt voortdurend nieuw materiaal via Digital Collections toegankelijk gemaakt door de UBL. Een groot deel van de stukken is in te zien met de Leidse IIIF Advanced Viewer. Om de functionaliteit van Digital Collections optimaal te benutten kunnen gebruikers de Digital Collections instructievideo’s bekijken.