Asian Library

De Asian Library omvat de grootste collectie ter wereld over Indonesië en belangrijke collecties over Zuid- en Zuidoost Azië, China, Japan en Korea.

Bezoekadres Postadres

Witte Singel 27
2311 BG Leiden

2300 RA Leiden

De Asian Library is gevestigd op de tweede etage van de Universiteitsbibliotheek (UB). Voor het bezoeken van de bibliotheek hebt u altijd uw geldige en geactiveerde LU-Card nodig.

Studenten Universiteit Leiden

Voor de studieplekken in de Asian Library geldt dezelfde regeling als voor de andere studieplekken binnen de bibliotheken, met één verschil: studenten Asian Studies*) van de Universiteit Leiden kunnen reserveerbare studieplekken drie dagen van tevoren reserveren, andere studenten van de Universiteit Leiden twee dagen van tevoren.

*) Asian Studies omvat de studierichtingen Chinastudies, Japanstudies, Koreastudies, Zuid- en Zuidoost-Aziëstudies en de masteropleidingen Aziëstudies.

Overige bezoekers

Buiten tentamenperiodes kunnen de studieplekken in de Asian Library die zijn voorzien van een witte of lichtblauwe sticker, vrij gebruikt worden door alle bezoekers. In tentamentijd kunnen alleen de werkplekken voorzien van een witte sticker vrij worden gebruikt.

Groepsruimte Kern is beschikbaar voor studenten Asian Studies van de Universiteit Leiden. Om groepsruimte Kern te kunnen gebruiken reserveert één van de studenten de ruimte. De minimale bezetting voor een groepsruimte is 3 studenten.

De cinema room Vos biedt plaats aan 15 personen. Er is een 84”-scherm met apparatuur voor het bekijken van satelliettelevisie, dvd of Blu-Ray, en presentaties vanaf usb of laptop.

Cinema room 'Vos' is onder voorwaarden te reserveren door studenten en/of onderzoekers van de Universiteit Leiden, die audiovisueel materiaal op het gebied van Aziëstudies willen bekijken.

Reserveringen kunnen worden gemaakt door individuen en groepen, voor een maximale duur van 3 uur binnen een door u gekozen tijdvak:

• Stuur een email naar de receptie van de UB, met in de cc de de vakreferent van de opleiding. Vermeld in uw reserveringsaanvraag:
    • Het aantal personen
    • Voor- en achternaam, emailadres en telefoonnummer van de hoofdaanvrager
    • De gewenste dag en het tijdvak
    • Of u gebruik wilt maken van een dvd/film uit de collectie of van de tv
  • Aanvragers die de UBL-collecties willen gebruiken (dvd/tv) hebben voorrang op aanvragers die alleen gebruik willen maken van de faciliteiten
  • De cinema room mag niet geboekt of gebruikt worden als reguliere studieplek
  • De hoofdaanvrager is verantwoordelijk voor het correcte gebruik van de ruimte
  • U ontvangt na uw reservering een bevestigingsmail met aanvullende informatie en richtlijnen

Voor instructies over het gebruik van de apparatuur kunt u contact opnemen met de afdeling Digitale Diensten van de UBL.

Op collegeplanken staan boeken en dvd's die door docenten gebruikt worden in colleges. Als u een dvd wilt bekijken, neem dan de dvd-hoes mee naar de informatiebalie op de begane grond, waar de discs worden bewaard.

Het Blauer Leihverkehr is een speciale interbibliothecaire leendienst die aangeboden wordt voor de Oost-Aziatische collecties van de Staatsbibliotheek Berlijn, en de Zuid-Aziatische collecties van de Universiteitsbibliotheek van Heidelberg. Materialen van de Oost-, Zuid-, Zuidoost- en Centraal-Aziatische talen uit deze collecties kunnen via het Blauer Leihverkehr kosteloos worden aangevraagd.

Een aanvraag kunt u plaatsen via het Blauer Leihverkehr-aanvraagformulier. Items worden geleend via de balie van de Universiteitsbibliotheek. U krijgt bericht per e-mail zodra een aanvraag voor u klaarligt. De uitleentermijn voor dit materiaal is 1 jaar.

Voor vragen over deze dienst kunt u ons bereiken per email.

De Asian Library beschikt niet over een eigen balie. Voor alle algemene vragen over de catalogus, het vinden van een boek in de studiezaal of print- en computerproblemen kunt u terecht bij de informatiebalie op de begane grond.

Tijdens tentamenperiodes gelden bij de bibliotheken enkele toegangsrestricties.

Waar bevinden zich de Aziatische collecties van de UBL?

De Asian Library omvat een groot aantal collecties, geplaatst op verschillende locaties binnen de UB:

• Asian Library, 2e etage: naslagcollectie
  • S-UB: Aziatische collectie in open opstelling (ook aan te vragen via de catalogus)
  • Leeszaal Bijzondere Collecties: raadplegen van Aziatische Bijzondere Collecties (aan te vragen via de catalogus)
  • Gesloten magazijn (aan te vragen via de catalogus).

Unesco Werelderfgoed

Vier documenten uit de Aziatische collecties van de UBL staan op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Hikayat Aceh
De Hikayat Aceh (Or. 1954 en Or. 1983) is een inheemse geschiedenis van het voormalige sultanaat van Atjeh op het eiland Sumatra in het huidige Indonesië. Het is geschreven in het Maleis in Arabisch schrift en beschrijft en looft de Atjehse sultan Iskandar Muda (1583-1636). Zie video.

La galigo
Het La Galigo-manuscript werd ingeschreven door UNESCO in 2011. La Galigo is bekend als het langste epos ter wereld, geschreven in het Buginees. Zie video.

Diponegoro
In 2013 werd het autobiografische manuscript van de Javaanse prins Diponegoro (1755-1855) ingeschreven door UNESCO. Het manuscript is onderdeel van de KITLV-collecties die beheerd worden door Universitaire Bibliotheken Leiden. Zie video.

Panji-manuscripten
De unieke collectie van meer dan 250 Panji-manuscripten is in 2017 door UNESCO ingeschreven. De Panji-manuscripten bevatten eeuwenoude verhalen uit Java met als hoofdfiguur de mythische prins Panji. De verhalen gaan altijd over een prins en een prinses, liefde en avontuur. Zie video.

Video-impressie Asian Library

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of