Academisch Historisch Museum

Academisch Historisch Museum
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Het Academisch Historisch Museum is gehuisvest in het Academiegebouw. De collectie van het museum toont de rijke geschiedenis van de Universiteit Leiden en het studentenleven.

Bezichtigen

De vaste opstelling loopt als een museaal lint door het Academiegebouw heen. Er zijn vitrines opgebouwd, beelden opgesteld en er hangen portretten van hoogleraren.

Gasten en bezoekers van oraties en promoties kunnen de tentoongestelde collectie bezichtigen.

Collectie

Het Academisch Historisch Museum beheert een rijke collectie die onlosmakelijk verbonden is met het Academiegebouw en de historie van de Universiteit Leiden. De collectie omvat o.a. foto's, promotieprenten, kaarten, bullen, alba, boeken, tijdschriften, archieven, vaandels, toga's, paradestukken, schilderijen, prenten, beelden en penningen.

Veel materialen uit de collectie kunt u, na afspraak, ter plekke raadplegen. Verschillende onderdelen zijn of worden ondergebracht bij de collecties in de Universiteitsbibliotheek en ontsloten via de catalogus van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Na aanvraag kan het materiaal op de Leeszaal Bijzondere Collecties worden geraadpleegd.