Online boekensalon: Toneel in de Gouden Eeuw - met Olga van Marion en Frans Blom

Op donderdag 24 juni zijn Olga van Marion, universitair docent Oudere Nederlandse Letterkunde in Leiden, en Frans Blom, universitair docent Historische Nederlandse Letterkunde aan de UvA, samen te gast in de online boekensalon van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Hoofdconservator Garrelt Verhoeven interviewt Van Marion en Blom over hun gezamenlijke boek Spaans toneel voor Nederlands publiek. Daarnaast gaan zij in gesprek over het boek Podium van Europa. Creativiteit en ondernemen in de Amsterdamse Schouwburg van de zeventiende eeuw, dat Blom schreef over de ontstaansgeschiedenis van de eerste schouwburg in het Nederlandse taalgebied. Conservatoren van de UBL presenteren bijpassende stukken uit de Leidse collecties.

Deelnemen boekensalon

De online boekensalon begint donderdag 24 juni om 20.30 uur en is op deze pagina te volgen (online inloop vanaf 20.15 uur). Aanmelden voor de boekensalon is niet nodig. U hoeft alleen de stream te starten en het geluid van uw apparaat aan te zetten.

Bekijk hieronder de boekensalon:

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Uitgaansleven en cultureel ondernemerschap

In Podium van Europa vertelt Frans Blom de ontstaansgeschiedenis van de eerste schouwburg in het Nederlandse taalgebied: die van Amsterdam. Anders dan we geneigd zijn te denken, bedienden de theatermakers vanaf de opening in 1638 niet alleen de elite in de stad: de Schouwburg bood populair toneel voor een heel divers publiek. Veel van wat in de Schouwburg op de planken werd gebracht, naast werk van bekende stadgenoten, waren Nederlandstalige versies van succesnummers uit het buitenland. Als Titus Andronicus het goed deed onder Engelse gezelschappen, kwam er een Nederlandse variant in de Schouwburg. De Cid was zo’n hit in Parijs dat Amsterdam al snel de Nederlandstalige première had. Maar Podium van Europa gaat over meer dan toneelstukken; het is eerst en vooral het verhaal van de geboorte van het uitgaansleven en het ontstaan van cultureel ondernemerschap: hoe een als bedrijf geleid theater in de zeventiende eeuw tot grote bloei kon komen.

Barok drama

Spaans toneel voor Nederlands publiek is het spannende verhaal van een van de parels van de Spaanse comedias, die vanaf het midden van de zeventiende eeuw in Nederlandse bewerkingen razend populair zijn geworden in de Amsterdamse Schouwburg en daarbuiten. Prins Sigismundus begint als slaaf geketend op de vloer van zijn eenzame toren in de bergen, waar hij kennis maakt met de adellijke dame Rozaura, die verkleed als man vanuit Moskou naar het Poolse hof is gereisd. Het nieuwe, Spaanse drama in de Nederlandse Republiek wordt bevolkt door wellustelingen en intriganten, die strijden om macht en liefde, zich bedienen van duivelse plannen, bedrog en verkleedpartijen en elkaar naar het leven staan in verbale en fysieke duels.

Podium van Europa. Creativiteit en ondernemen in de Amsterdamse Schouwburg van de zeventiende eeuw van Frans Blom is een uitgave van Querido. Het boek (ISBN: 9789021425788) is verkrijgbaar voor 28,99 euro. Spaans toneel voor Nederlands publiek van Frans Blom en Olga van Marion is een uitgave van Uitgeverij Verloren (ISBN: 978-90-8704-686-6) en kost 15 euro.