Tentoonstelling Minerva's Metamorfosen over 444 jaar Universiteit Leiden

In de tentoonstelling Minerva’s Metamorfosen van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) staat de boeiende geschiedenis van de universiteit centraal. Aan de hand van hedendaagse foto’s en historische stukken uit de collecties wordt het 444-jarig bestaan van de Leidse universiteit belicht. De tentoonstelling is van 25 januari tot en met 12 mei 2019 in de Universiteitsbibliotheek te zien.

Verleden en heden

De Romeinse godin Minerva staat in de tentoonstelling symbool voor de vele metamorfoses die de universiteit in haar geschiedenis heeft ondergaan. In de tentoonstelling wordt het huidige beeld van de Universiteit Leiden gekoppeld aan haar rijke historie. De bezoeker wordt meegenomen van de stichting van de universiteit in het jaar 1575 door prins Willem van Oranje, tot de ontwikkeling van de Campus Den Haag en de nieuwbouw van het Gorlaeusgebouw op het Leiden Bio Sciencepark. Naast Minerva als beeldmerk komen de hoogleraren, de studenten, het academisch bedrijf en de huisvesting van de universiteit aan bod.

Tentoonstelling stadhuis

Leiden en de universiteit zijn nauw verbonden, vanaf de oprichting in 1575 tot vandaag. In het stadhuis wordt in de tentoonstelling ‘444 jaar Stad & Universiteit’ deze bijzondere band belicht. Foto’s laten de vele kanten van die band zien: de studenten, de hoogleraren, de gebouwen, de bedrijvigheid, de bekende Nederlanders die in Leiden hebben gestudeerd. De tentoonstelling over Universiteit Leiden in het hart van de stad is van 25 januari tot en met 12 mei 2019 te zien in de hal van het Stadhuis, Stadhuisplein, Leiden.

Publieksmiddag

Op woensdag 20 februari wordt in de Universiteitsbibliotheek een publieksmiddag ter gelegenheid van het 444-jarig bestaan van de universiteit georganiseerd. Vier sprekers laten hun licht schijnen over onderwerpen uit het verleden en heden van de universiteit. Aansluitend kan de tentoonstelling Minerva’s Metamorfosen in de Universiteitsbibliotheek worden bezocht.

Minerva’s Metamorfosen
25 januari tot en met 12 mei 2019