Russische ambassade schenkt Geïllustreerde Kronieken van Ivan de Verschrikkelijke

Op 21 juni heeft de Eerste Secretaris van de Russische ambassade in Nederland, de heer Yury Uraksin, de Geïllustreerde Kronieken van Ivan de Verschrikkelijke, beter bekend als het 'Tsaarboek', aan de Universiteit Leiden geschonken.

De schenking van de facsimile-editie van het middeleeuwse manuscript werd  door Rector Magnificus professor Carel Stolker dankbaar aanvaard. ‘Deze excellente uitgave biedt onderzoekers de gelegenheid om gedetailleerde kennis op te doen van de omstandigheden die hebben geleid tot deze fascinerende periode in de Russische geschiedenis’.

Eeuwenlang waren de kronieken niet beschikbaar voor het grote publiek, maar dankzij de inspanningen van diverse betrokkenen zijn de kronieken terug samengebracht en uitgegeven. De kronieken zijn in 1568-1576 in opdracht van Tsaar Ivan IV vervaardigd en bieden inzicht in de geschiedenis van de wereld, gezien vanuit het perspectief van zestiende eeuwse geleerden. Aan de kronieken hebben ongeveer vijftien verschillende schrijvers en tien kunstenaars gewerkt.

Een belangrijk deel van de kronieken is gewijd aan de periode van Ivan's IV heerschappij, en werpt licht op de omstandigheden die tot de beruchte 'Tijd der Troebelen' en de val van de Ruriken dynastie hebben geleid.

Ivan IV realiseerde zich dat voor het opbouwen van een sterke staat goed ontwikkelde en  vooruitdenkende mensen nodig zijn. Om zijn opvolgers van de benodigde kennis te voorzien heeft hij de Geïllustreerde Kronieken laten maken. De meest verlichte geleerden van zijn tijd hebben onder leiding van Macarius, kerkvader van Moskou, aan de Kronieken gewerkt.

De prachtige facsimile editie in het Russisch bestaat uit vierendertig delen en is binnenkort beschikbaar in de Universiteitsbibliotheek.

v.l.n.r. vakreferent Russisch, Jan Paul Hinrichs, Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit, Eerste Secretaris van de Russische ambassade in Nederland, Yury Uraksin en Rector Magnificus, Carel Stolker.